På Egna Ben På Egna Ben

Trafiksäkerhet

Gatsmart-Mörker och reflexer åk 4

Tid: ca 60 min

Gatsmart vänder sig till elever som rör sig i trafiken på egen hand; som går själva till skolan, som
tar bussen eller tåget till fritidsaktiviteten, som tar cykeln till kompisen. Det är en ny frihetskänsla men också ett
nytt ansvar. I Gatsmart möter vi barn som berättar om sina erfarenheter.

I programmet ”Mörker och reflexer” träffar vi Jesse. Hans skolväg går längs en
smal och trafikerad landsväg som under vinterhalvåret
dessutom är mörk och hal

INNAN PROGRAMMET- Diskutera
• Vad ska du tänka på när du är ute i trafiken i
mörker?
• Diskutera hur vägen till skolan skiljer sig mellan
sommar- och vinterhalvåret. Vilka är farorna under
den mörka årstiden

EFTER PROGRAMMET-Diskutera
Jesse har en farlig väg till skolan. Det finns varken trottoar eller gångväg utan han måste gå på vägrenen.
• Känner du eller någon i klassen igen er i Jesses
historia?
• Diskutera skillnaderna på skolvägar om man bor i
ett litet samhälle jämfört med en större ort?
• Är det vanligare med gång- och cykelvägar där det
bor mer folk? Varför i så fall?

Film: Gatsmart- Mörker och reflexer (13 min)

Vill du fördjupa arbetet så finns hela arbetsmaterialet ute till höger.

Centralt innehåll i ämnen åk 4–6 (LGR 11)

Samhällskunskap Samhällskunskap

Rättigheter och rättsskipning
Samhällets behov av lagstiftning, några olika lagar och påföljder samt kriminalitet och dess konsekvenser för individen, familjen och samhället.