På Egna Ben På Egna Ben

Hälsa och Positiv livsstil

Positiv livsstil- prestation åk 6

Tid: ca 60 min

Positiv livsstil är en serie med fem filmer.
Övningen innebär att se filmen och göra två uppgifter som är nedkortade och tagna ur tillhörande lärarhandledning. Om du vill fördjupa arbetet så laddar du ner övningen, där hittar du hela lärarhandledningen till alla filmer.

Att få kunskap om sin livsstil är ett första steg mot bättre hälsa.
Och mår man bra lyckas man bättre i skolan, det hänger ihop.
Se filmen och gör uppgifterna nedan. Om du laddar ner övningen så finns det en fullständig lärarhandledning om du vill fördjupa arbetet.

Film- Positiv livsstil: prestation ( 19 min)

Efter filmen:

Uppgift 1:

1. Hur är det att vara ung idag? Vilka krav upplever du? (Egna, familjen, kompisar, skola, fritidsaktiviteter)
2. På vilka sätt påverkar sociala medier dina krav på dig själv?
3. Hur reagerar du på stress?
4. Vad är det som kan påverka en persons självkänsla och självförtroende?

Uppgift 2: Individuell uppgift. Gör en tidsskattning av din dag.
Alla människor har 24 timmar om dygnet och 7 dagar i veckan. Gör en uppskattning av vad du gör under en vanlig dag och skriv ner det.
Nedan ser du ett antal saker som du ska uppskatta hur mycket tid det går åt till. Om du har något annat så tar du med det.

  • Sömn
  • Restid (till och från skolan, träning aktiviteter osv)
  • Göra sig i ordning (duscha, klä på och av sig osv)
  • Skola och skolarbete
  • Laga mat och äta
  • Träning/fritidsaktivitet
  • Social tid med familj och vänner
  • Tv, dator, mobil

 

Centralt innehåll i ämnen åk 4–6 (LGR 11)

Biologi Biologi

Använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet. Använda biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och för-klara biologiska samband i människo-kroppen, naturen och samhället.
Centralt innehåll:
Människans beroende av och påverkan på naturen och vad detta innebär för en hållbar utveckling

Idrott och hälsa Idrott och hälsa

Förebygga risker vid fysisk aktivitet samt hantera nödsituationer på land och i vatten.
Centralt innehåll:
Att orientera i den närliggande natur-och utemiljön med hjälp av kartor. Kartors uppbyggnad och symboler.
Säkerhet och hänsynstagande vid träning, lek, spel, idrott, natur- och utevistelser.

Svenska och svenska som andraspråk Svenska och svenska som andraspråk

Formulera sig och kommunicera i tal och skrift.
Centralt innehåll:
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från vardag och skola. Stödord, bilder och digitala medier som hjälpmedel för att planera och genomföra en muntlig presentation.