På Egna Ben På Egna Ben

Positiv livsstil

Positiv livsstil- livsstil

 

Att få kunskap om sin livsstil är ett första steg mot bättre hälsa.
Och mår man bra lyckas man bättre i skolan, det hänger ihop.
Se filmen och gör uppgifterna nedan. Om du laddar ner övningen så finns det en fullständig lärarhandledning om du vill fördjupa arbetet.

Se filmen som är länkad här: https://sliplay.se/avmediakalmarlan/play/products/707098-positiv-livsstil-livsstil

Efter filmen:

Uppgift 1: Diskutera- Här finns några diskussionsfrågor ni kan använda efter filmen.

1. Hur skulle du beskriva din livsstil?
2. Vad har påverkat dina levnadsvanor? Du själv, din familj, kompisar, samhället osv?
3. Att förändra sina levnadsvanor kan vara en utmaning. Vad tror du behövs för att lyckas?
4. Hur kan sociala medier påverka dina levnadsvanor?

Uppgift 2: Skrivuppgift- Beskriv din egen livsstil. (Tips: gör uppgifterna i en padlet.com, mentimeter.com)

Vad är viktigt för dig i ditt liv? Hur ser dina levnadsvanor ut? Vad har du för fritidsintressen? Är det något som du skulle vilja ändra i din livsstil?

Centralt innehåll i ämnen åk 4–6 (LGR 11)

Biologi Biologi

Använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet. Använda biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och för-klara biologiska samband i människo-kroppen, naturen och samhället.
Centralt innehåll:
Människans beroende av och påverkan på naturen och vad detta innebär för en hållbar utveckling

Idrott och hälsa Idrott och hälsa

Förebygga risker vid fysisk aktivitet samt hantera nödsituationer på land och i vatten.
Centralt innehåll:
Att orientera i den närliggande natur-och utemiljön med hjälp av kartor. Kartors uppbyggnad och symboler.
Säkerhet och hänsynstagande vid träning, lek, spel, idrott, natur- och utevistelser.